سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 92/11/4 | 11:11 صبح | نویسنده : مسجدچهارده معصوم(ع)

شاه‌کلیدی که آیت‌الله خوشوقت داشت

 


آیت‌الله خوشوقت شاه‌کلیدی در دست داشت و آن این بود که وی همواره به تقوا سفارش می‌کرد. این تقوا روزنه رحمت الهی و اکسیری است که هر کس با آن آشنا شود، وجودش به آن سو می‌رود و چشم باطن انسان باز می‌شود.

 


آیت الله خوشوقت
مرحله اول تقوا، ترک محرمات و عمل به واجبات

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:

«اِعمَل بِفَرائِضِ اللّهِ تَکُن أتّقَی النّاسِ»؛ به واجبات الهی عمل کن تا با تقواترین مردم باشی. که این مرتبه اولِ مرحله عمل می باشد.

 

عمل به واجبات و ترک محرمات، عامل افزایش ایمان

هر چه افراد با ایمان تر باشند در بین م?منین و حتی غیر م?منین دارای عزت و محبوبیت بیشتری هستند و به همین خاطر است که شیطان می خواهد ایمان انسانها را بگیرد تا حرمت و کرامت انسانی از بین برود.

 حفظ ایمان برای م?منین بسیار مهم است، افرادی که می خواهند ایمان خود را حفظ کنند فقط به آنچه که اسلام، قرآن و دین تعین کرده عمل  کنند.

عزت و سلامت انسان باعث زینت و محبوبیت انسان ها می شود و برعکس کفر ورزیدن و فسوق و عصیان باعث تنزل انسانیت می شود و شیاطین به دنبال همین هستند تا انسان را از انسانیت خارج کنند.

تنها عامل هدایت انسان ها به صراط مستقیم خداوند است و خداوند رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) را فرستاد تا ما از آن بزرگوار الگو بگیریم و نسبت به انسانیت و بندگی خداوند رشد و تعالی داشته باشیم.

 

نخستین گام در رسیدن به خدا

نخستین گام برای رسیدن به قرب الهی را انجام واجبات و ترک محرمات است و تنها کسی به این جایگاه می رسد که کلام خدا را باور کند و به آن عمل کند.

آدمی ذاتا از تعریف تمجید دیگران لذت می‌برد و دلیل آن وجود یک نیاز درونی است.

خداوند به عبادت و راز و نیاز ما هیچ احتیاجی ندارد زیرا او بی نیاز مطلق است. در یکی از ادعیه آمده «خدایا؛ خشنودی تو حتی معلول کار خودت نیست » یعنی خداوند از این هم بالاتر است که به کاری که خودش انجام می دهد نیازی داشته باشد، چه رسد به اینکه نیاز داشته باشد ما کاری کنیم تا خشنود شود.

همه کمالات الهی در حد است

ما این را از اهل بیت علیهم السلام یاد گرفتیم. اینکه خداوند می فرماید شما را برای عبادت کردن آفریدم، دلیل بر این نیست که به عبادت ما نیازی داشته باشد بلکه او دوست دارد به این وسیله رحمت خودش را شامل حال ما کند به همین دلیل انسان را خلق کرد.

 

چرا خداوند بدون قید و شرط افاضه رحمت نمی‌کند ؟

اگر افاضه فیض جبری باشد، انسان مزه رحمت الهی را آن طور که باید نمی‌چشد؛ باید خودش این مسیر را انتخاب کند و عبادت و قیود خداوند موجب می شود انسان به وسیله اختیارش محک بخورد.

رسیدن به رحمت خداوند را از راه مخصوصی میسر و این راه را خود خدا مشخص کرده است. این یک رابطه تکوینی است، تا وقتی که این مسیر را نپیماییم به آن هدف نخواهیم رسید.

با اشاره به آیه « فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ» می توان بیان کرد که قرآن بر روی حقایق این عالم پرده‌ای کشیده شده است، روزی خواهد آمد که این پرده برداشته می شود. عذاب‌هایی الان وجود دارد که متوجه آن نیستیم در آن روز خواهیم دید که در آتشیم.

کسانی که در لذات دنیا فرو رفته‌اند ، اینها پایه علمشان همین قدر است و بیشتر از این را نمی توانند درک کنند . یکی از تفاوت های دنیا با آخرت همین است که آنجا حقایق معلوم می شود.

سخنی از قول گنهکاران

« أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ‌ « (آیه 12 سوره سجده )

گنهکاران می گویند دیدم و یقین پیدا کردیم پس ما را به دنیا بازگردان تا اعمال صالح انجام دهیم. این یقین ارزشی ندارد تنها یقین به غیب ارزشمند است؛ وقتی چیزی را دیدند نمی توانند کتمان کنند.

در جواب فلاسفه ای که عقیده دارند خداوند تنها در ایجاد عالم موثر بوده است و در بقاء آن نقشی نداردمی توان گفت که : وجود عالم نسبت به خدا را می توان به اراده انسان نسبت به خودش تشبیه کرد، نمی شود ما نباشیم ولی اراده ما وجود داشته باشد؛ اراده یعنی آنچه که از ما صادر می شود.

در یک کلام نخستین گام برای رسیدن به قرب الهی را انجام واجبات و ترک محرمات است و کسی به این جایگاه می رسد که حرف های خدا را باور کند و به آن عمل کند؛ چنین شخصی تا جایی پیش خواهد رفت که حتی نفس کشیدنش برای رضای خدا خواهد بود.

 

" خوشوقت " شدن سخت نیست

مرحوم خوش وقت در هر سه ملاقات با مسئولین بعثه رهبری در مکه مکرمه  و صحبت  با مومنان و بخصوص زائران بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی به انجام واجبات وترک محرمات بود. ایشان در هر سه ملاقات هم کم سخن گفتند و هم گزیده ! و هر بار که اصراری از سوی ملاقات کنندگان برای دریافت رهنمودی دیگر می شد ، باز مرحوم همین عبارت اول را تکرار می کردند؛ " ‌عمل به واجبات " و می فرمودند: شرط بندگی اطاعت است و باید دستورات الهی را انجام داد ومنهیات الهی را ترک کرد.

مرحوم آیت الله خوشوقت می گفت : حضور در سرزمین وحی فرصت مغتنمی است که انسان باید قدر آن رابداند و کمال استفاده را بنماید.

او بسیار بر خدمت گذاری شایسته به زائران بیت الله الحرام و حرم شریف رسول الله (صل یالله علیه وآله) و اهل بیت بزگوار آن حضرت تاکید داشت و آنرا توفیقی شایسته و افتخاری می دانست که خداوند و رسولش آنرا به بندگان نزدیک خود اعطا کرده است .

" خوشوقت " شدن سخت نیست. تلاش کنیم . از همین جا شروع کنیم که او می گفت و به جد پیگیر باشیم :‌انجام واجبات و ترک محرمات .

فرآوری: زهرا اجلال          

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان