سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 92/12/25 | 8:41 صبح | نویسنده : مسجدچهارده معصوم(ع)

در این نوشتار ما درصدد بیان اهمیت غض بصر در برخورد با نامحرمان و فواید و آثار آن در زندگی شهدا داریم

 

چشم و چاله

چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است، اگر چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می شود و نگاه ما، عبادت و باعث رشد و تکامل خواهد بود و باعث موفقیت و تعالی در زندگی دنیوی و اخروی می ­گردد. بالعکس اگر آن را رها کنیم تا به هر چه هوی و هوس دستور داده نگاه کند، آن چنان در زیر بار معاصی خواهیم رفت و به گناهان ناخواسته ای دچار خواهیم شد ناگفتنی.

در این نوشتار ما درصدد بیان اهمیت غض بصر در برخورد با نامحرمان و فواید و آثار آن در زندگی شهدا داریم. قطعا یکی از دلایل و راه‌های وصول به مقام شهادت چشم پوشی از گناه، تهذیب نفس و کف نفس و دوری از گناه است، چشم بستنی که مزد آن شیرینی شهادت و همجواری با سیدالشهداست.

چشم چرانی در مقابل غض بصر و چشم پوشی و به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت طلبی جنسی و.. انجام می شود.

چشم چرانی در مقابل غض بصر و چشم پوشی و به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت طلبی جنسی و.. انجام می شود. اهمیت چشم پوشی از گناه در برخورد با نامحرم به حدی است که بسیاری از تعالیم دینی از جمله آیات قرآنی، روایت ها و سیره معصومین براین امر تاکید دارند. قرآن کریم غض بصر و چشم پوشی از نگاه به نامحرم را وظیفه مسلمانان اعلام کرده و به زن و مرد توصیه کرده است که مواظب چشمان خود باشند. قرآن کریم می فرماید: به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است. قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحفَظُوا فرجَهُمْ ذلِکَ اَزْکی لَهٌم اِنًَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعونَ .

02-28-2014 04-12-18

و پس از آن فرمود : به زنان با ایمان بگو چشمانشان را (از نامحرم) فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند. وَ قُلْ لِلْمؤمِناتِ یَغْضُضنَ‌مِنْ اَبْصارِهنَّ وَ یَحفَظنَ‌ فُروجَهُنًّ… پس خواست قرآن رعایت عفت عمومی برای زن و مرد است و این کار را وظیفه ضروری و واجب مومنین شمرده شده است.

خواست قرآن رعایت عفت عمومی برای زن و مرد است و این کار را وظیفه ضروری و واجب مومنین شمرده شده است.

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دست­ ها، اگر با قصد لذّت باشد، حرام است، بلکه احتیاط واجب آن است که بدون قصد لذت هم نگاه نکنند و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است. درحدیثی که ویژگی های رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ را توصیف می کند چنین آمده است : « و اذا فرح غض طرفه » وقتی که خوشحال می شد چشمانش را به صورت نیمه بسته در می آورد پلک چشم را می شکست و سر را پایین می انداخت و چشمها را نمی گشود. لذا بهترین راه برای دوری از شهوات حرام، چشم پوشی از نگاه حرام است. چنانچه علی(علیه السلام) فرمود: «نعم صارف الشهوات غضّ الابصار. چشم پوشی از نگاه (حرام) بهترین عامل بازدار از شهوت است.

بهترین راه برای دوری از شهوات حرام، چشم پوشی از نگاه حرام است

بدیهی است با توجه به عواقب و آتار نامطلوبی که نگاه به نامحرم در زندگی دارد، چشم پوشی از نامحرم نیز درخور پاداش است. دیدن شگفتی ها ،راحتی قلب، خلق وخوی نیک از جمله پاداش ها و فواید چشم پوشی از گناه و عفت در برخورد با نامحرمان است. امام صادق علیه السلام فرمود:اگر کسی چشمش به نامحرمی افتد و چشم از او بردارد ویا به آسمان اندازد ویا ببندد، هنوز چشم به هم نزده خداوند حورالعینی رادر بهشت به او تزویج می نماید. چشیدن شیرینی ولذت ایمان نیز از دیگر پاداش و ثواب های عفت نگاه و غیرت در برابر نامحرمان است.

“پیامبراسلام صلی الله علیه وآله فرمود:

نگاه(به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است وهر کس آن را از ترس خدا ترک کند،خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند.
اَلَّنَظَرُ سَهمُ مَسموُمٌ مِن سِهامِ اِبلیسَ فَمَن تَرَکَها خَوفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوََتهُ فی قَلبِهِ.

همچنین چیره شدن در برخورد با خواهش های نفسانی نشانه شجاعت ودلیری است.
پیامبر(ص) فرمود: شجاع ترین مردم کسی است که برخواهش نفسانی اش چیره شود. چشم پوشی کنید تا ناموستان حفظ شود.

شهدا به عنوان سمبل غیرت و دفاع از ناموس و وطن همواره دربرخورد با نامحرمان عفت پیشه کرده و از نگاه به آنان مگر در موارد لزوم چشم پوشی می­ کردند. خداوند نیز پاداش کسانی را که در راه او از گناه چشم پوشی می­کنند به بهترین نحو می ­دهد. درواقع یکی از دلایل رسیدن شهدا به این درجه رفیع پاداشی بود که در برابر مجاهدت چشم پوشی از گناه به آنان داده شده است.هرچند که نباید فراموش کرد که ناامیدی از رحمت خداوند شرک است و نباید گفت اگر کسی در گذشته چنین گناهانی را مرتکب شده دیگر نمی­تواند به چنین مقامات بالای معنوی برسد، بلکه خداوند آمرزنده است.

منبع