سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 92/12/25 | 8:41 صبح | نویسنده : مسجدچهارده معصوم(ع)

در این نوشتار ما درصدد بیان اهمیت غض بصر در برخورد با نامحرمان و فواید و آثار آن در زندگی شهدا داریم

 

چشم و چاله

چشم، دریچه دل و اندیشه انسان است، اگر چگونه نگریستن را یاد بگیریم و چگونه دیدن را تجربه کنیم، چشم، چشمه امید و ایمان می شود و نگاه ما، عبادت و باعث رشد و تکامل خواهد بود و باعث موفقیت و تعالی در زندگی دنیوی و اخروی می ­گردد. بالعکس اگر آن را رها کنیم تا به هر چه هوی و هوس دستور داده نگاه کند، آن چنان در زیر بار معاصی خواهیم رفت و به گناهان ناخواسته ای دچار خواهیم شد ناگفتنی.

در این نوشتار ما درصدد بیان اهمیت غض بصر در برخورد با نامحرمان و فواید و آثار آن در زندگی شهدا داریم. قطعا یکی از دلایل و راه‌های وصول به مقام شهادت چشم پوشی از گناه، تهذیب نفس و کف نفس و دوری از گناه است، چشم بستنی که مزد آن شیرینی شهادت و همجواری با سیدالشهداست.

چشم چرانی در مقابل غض بصر و چشم پوشی و به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت طلبی جنسی و.. انجام می شود.

چشم چرانی در مقابل غض بصر و چشم پوشی و به معنای نگاه خیره و شهوت آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت طلبی جنسی و.. انجام می شود. اهمیت چشم پوشی از گناه در برخورد با نامحرم به حدی است که بسیاری از تعالیم دینی از جمله آیات قرآنی، روایت ها و سیره معصومین براین امر تاکید دارند. قرآن کریم غض بصر و چشم پوشی از نگاه به نامحرم را وظیفه مسلمانان اعلام کرده و به زن و مرد توصیه کرده است که مواظب چشمان خود باشند. قرآن کریم می فرماید: به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است. قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحفَظُوا فرجَهُمْ ذلِکَ اَزْکی لَهٌم اِنًَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعونَ .

02-28-2014 04-12-18

و پس از آن فرمود : به زنان با ایمان بگو چشمانشان را (از نامحرم) فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند. وَ قُلْ لِلْمؤمِناتِ یَغْضُضنَ‌مِنْ اَبْصارِهنَّ وَ یَحفَظنَ‌ فُروجَهُنًّ… پس خواست قرآن رعایت عفت عمومی برای زن و مرد است و این کار را وظیفه ضروری و واجب مومنین شمرده شده است.

خواست قرآن رعایت عفت عمومی برای زن و مرد است و این کار را وظیفه ضروری و واجب مومنین شمرده شده است.

نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دست­ ها، اگر با قصد لذّت باشد، حرام است، بلکه احتیاط واجب آن است که بدون قصد لذت هم نگاه نکنند و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است. درحدیثی که ویژگی های رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ را توصیف می کند چنین آمده است : « و اذا فرح غض طرفه » وقتی که خوشحال می شد چشمانش را به صورت نیمه بسته در می آورد پلک چشم را می شکست و سر را پایین می انداخت و چشمها را نمی گشود. لذا بهترین راه برای دوری از شهوات حرام، چشم پوشی از نگاه حرام است. چنانچه علی(علیه السلام) فرمود: «نعم صارف الشهوات غضّ الابصار. چشم پوشی از نگاه (حرام) بهترین عامل بازدار از شهوت است.

بهترین راه برای دوری از شهوات حرام، چشم پوشی از نگاه حرام است

بدیهی است با توجه به عواقب و آتار نامطلوبی که نگاه به نامحرم در زندگی دارد، چشم پوشی از نامحرم نیز درخور پاداش است. دیدن شگفتی ها ،راحتی قلب، خلق وخوی نیک از جمله پاداش ها و فواید چشم پوشی از گناه و عفت در برخورد با نامحرمان است. امام صادق علیه السلام فرمود:اگر کسی چشمش به نامحرمی افتد و چشم از او بردارد ویا به آسمان اندازد ویا ببندد، هنوز چشم به هم نزده خداوند حورالعینی رادر بهشت به او تزویج می نماید. چشیدن شیرینی ولذت ایمان نیز از دیگر پاداش و ثواب های عفت نگاه و غیرت در برابر نامحرمان است.

“پیامبراسلام صلی الله علیه وآله فرمود:

نگاه(به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است وهر کس آن را از ترس خدا ترک کند،خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند.
اَلَّنَظَرُ سَهمُ مَسموُمٌ مِن سِهامِ اِبلیسَ فَمَن تَرَکَها خَوفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوََتهُ فی قَلبِهِ.

همچنین چیره شدن در برخورد با خواهش های نفسانی نشانه شجاعت ودلیری است.
پیامبر(ص) فرمود: شجاع ترین مردم کسی است که برخواهش نفسانی اش چیره شود. چشم پوشی کنید تا ناموستان حفظ شود.

شهدا به عنوان سمبل غیرت و دفاع از ناموس و وطن همواره دربرخورد با نامحرمان عفت پیشه کرده و از نگاه به آنان مگر در موارد لزوم چشم پوشی می­ کردند. خداوند نیز پاداش کسانی را که در راه او از گناه چشم پوشی می­کنند به بهترین نحو می ­دهد. درواقع یکی از دلایل رسیدن شهدا به این درجه رفیع پاداشی بود که در برابر مجاهدت چشم پوشی از گناه به آنان داده شده است.هرچند که نباید فراموش کرد که ناامیدی از رحمت خداوند شرک است و نباید گفت اگر کسی در گذشته چنین گناهانی را مرتکب شده دیگر نمی­تواند به چنین مقامات بالای معنوی برسد، بلکه خداوند آمرزنده است.

منبع

 




تاریخ : جمعه 92/11/4 | 11:11 صبح | نویسنده : مسجدچهارده معصوم(ع)

شاه‌کلیدی که آیت‌الله خوشوقت داشت

 


آیت‌الله خوشوقت شاه‌کلیدی در دست داشت و آن این بود که وی همواره به تقوا سفارش می‌کرد. این تقوا روزنه رحمت الهی و اکسیری است که هر کس با آن آشنا شود، وجودش به آن سو می‌رود و چشم باطن انسان باز می‌شود.

 


آیت الله خوشوقت
مرحله اول تقوا، ترک محرمات و عمل به واجبات

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:

«اِعمَل بِفَرائِضِ اللّهِ تَکُن أتّقَی النّاسِ»؛ به واجبات الهی عمل کن تا با تقواترین مردم باشی. که این مرتبه اولِ مرحله عمل می باشد.

 

عمل به واجبات و ترک محرمات، عامل افزایش ایمان

هر چه افراد با ایمان تر باشند در بین م?منین و حتی غیر م?منین دارای عزت و محبوبیت بیشتری هستند و به همین خاطر است که شیطان می خواهد ایمان انسانها را بگیرد تا حرمت و کرامت انسانی از بین برود.

 حفظ ایمان برای م?منین بسیار مهم است، افرادی که می خواهند ایمان خود را حفظ کنند فقط به آنچه که اسلام، قرآن و دین تعین کرده عمل  کنند.

عزت و سلامت انسان باعث زینت و محبوبیت انسان ها می شود و برعکس کفر ورزیدن و فسوق و عصیان باعث تنزل انسانیت می شود و شیاطین به دنبال همین هستند تا انسان را از انسانیت خارج کنند.

تنها عامل هدایت انسان ها به صراط مستقیم خداوند است و خداوند رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) را فرستاد تا ما از آن بزرگوار الگو بگیریم و نسبت به انسانیت و بندگی خداوند رشد و تعالی داشته باشیم.

 

نخستین گام در رسیدن به خدا

نخستین گام برای رسیدن به قرب الهی را انجام واجبات و ترک محرمات است و تنها کسی به این جایگاه می رسد که کلام خدا را باور کند و به آن عمل کند.

آدمی ذاتا از تعریف تمجید دیگران لذت می‌برد و دلیل آن وجود یک نیاز درونی است.

خداوند به عبادت و راز و نیاز ما هیچ احتیاجی ندارد زیرا او بی نیاز مطلق است. در یکی از ادعیه آمده «خدایا؛ خشنودی تو حتی معلول کار خودت نیست » یعنی خداوند از این هم بالاتر است که به کاری که خودش انجام می دهد نیازی داشته باشد، چه رسد به اینکه نیاز داشته باشد ما کاری کنیم تا خشنود شود.

همه کمالات الهی در حد است

ما این را از اهل بیت علیهم السلام یاد گرفتیم. اینکه خداوند می فرماید شما را برای عبادت کردن آفریدم، دلیل بر این نیست که به عبادت ما نیازی داشته باشد بلکه او دوست دارد به این وسیله رحمت خودش را شامل حال ما کند به همین دلیل انسان را خلق کرد.

 

چرا خداوند بدون قید و شرط افاضه رحمت نمی‌کند ؟

اگر افاضه فیض جبری باشد، انسان مزه رحمت الهی را آن طور که باید نمی‌چشد؛ باید خودش این مسیر را انتخاب کند و عبادت و قیود خداوند موجب می شود انسان به وسیله اختیارش محک بخورد.

رسیدن به رحمت خداوند را از راه مخصوصی میسر و این راه را خود خدا مشخص کرده است. این یک رابطه تکوینی است، تا وقتی که این مسیر را نپیماییم به آن هدف نخواهیم رسید.

با اشاره به آیه « فَکَشَفْنَا عَنْکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ» می توان بیان کرد که قرآن بر روی حقایق این عالم پرده‌ای کشیده شده است، روزی خواهد آمد که این پرده برداشته می شود. عذاب‌هایی الان وجود دارد که متوجه آن نیستیم در آن روز خواهیم دید که در آتشیم.

کسانی که در لذات دنیا فرو رفته‌اند ، اینها پایه علمشان همین قدر است و بیشتر از این را نمی توانند درک کنند . یکی از تفاوت های دنیا با آخرت همین است که آنجا حقایق معلوم می شود.

سخنی از قول گنهکاران

« أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحاً إِنَّا مُوقِنُونَ‌ « (آیه 12 سوره سجده )

گنهکاران می گویند دیدم و یقین پیدا کردیم پس ما را به دنیا بازگردان تا اعمال صالح انجام دهیم. این یقین ارزشی ندارد تنها یقین به غیب ارزشمند است؛ وقتی چیزی را دیدند نمی توانند کتمان کنند.

در جواب فلاسفه ای که عقیده دارند خداوند تنها در ایجاد عالم موثر بوده است و در بقاء آن نقشی نداردمی توان گفت که : وجود عالم نسبت به خدا را می توان به اراده انسان نسبت به خودش تشبیه کرد، نمی شود ما نباشیم ولی اراده ما وجود داشته باشد؛ اراده یعنی آنچه که از ما صادر می شود.

در یک کلام نخستین گام برای رسیدن به قرب الهی را انجام واجبات و ترک محرمات است و کسی به این جایگاه می رسد که حرف های خدا را باور کند و به آن عمل کند؛ چنین شخصی تا جایی پیش خواهد رفت که حتی نفس کشیدنش برای رضای خدا خواهد بود.

 

" خوشوقت " شدن سخت نیست

مرحوم خوش وقت در هر سه ملاقات با مسئولین بعثه رهبری در مکه مکرمه  و صحبت  با مومنان و بخصوص زائران بیت الله الحرام و حرم شریف نبوی به انجام واجبات وترک محرمات بود. ایشان در هر سه ملاقات هم کم سخن گفتند و هم گزیده ! و هر بار که اصراری از سوی ملاقات کنندگان برای دریافت رهنمودی دیگر می شد ، باز مرحوم همین عبارت اول را تکرار می کردند؛ " ‌عمل به واجبات " و می فرمودند: شرط بندگی اطاعت است و باید دستورات الهی را انجام داد ومنهیات الهی را ترک کرد.

مرحوم آیت الله خوشوقت می گفت : حضور در سرزمین وحی فرصت مغتنمی است که انسان باید قدر آن رابداند و کمال استفاده را بنماید.

او بسیار بر خدمت گذاری شایسته به زائران بیت الله الحرام و حرم شریف رسول الله (صل یالله علیه وآله) و اهل بیت بزگوار آن حضرت تاکید داشت و آنرا توفیقی شایسته و افتخاری می دانست که خداوند و رسولش آنرا به بندگان نزدیک خود اعطا کرده است .

" خوشوقت " شدن سخت نیست. تلاش کنیم . از همین جا شروع کنیم که او می گفت و به جد پیگیر باشیم :‌انجام واجبات و ترک محرمات .

فرآوری: زهرا اجلال          

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان